Easy Nodig
Ben je van plan een auto te gaan importeren uit Duitsland? Goed idee! Er zijn wel een aantal zaken waar je goed op moet letten. Het belangrijkste is natuurlijk dat je de juiste Duitse autopapieren meekrijgt van de verkoper.
Maar welke zijn dat…?
Op deze pagina lees je welke papieren je echt nodig hebt, welke handig zijn, en wat je allemaal zou moeten controleren op de Duitse autopapieren.
Belangrijkste Duitse autopapieren
Het klinkt natuurlijk heel logisch , maar je wilt echt niet weten hoe vaak wij gebeld worden door mensen die een Duitse auto voor de deur hebben staan zonder dat ze daar de juiste papieren bij hebben.
Vaak komen ze er pas bij de RDW keuring achter dat ze niet de complete Duitse kentekenpapieren bij de auto hebben of ze hebben zelfs helemaal geen kentekenpapieren.
Of ze hebben wel papieren, maar hebben niet de belangrijkste punten gecontroleerd voor aanschaf. Dit kan je een hoop gezeur opleveren en zelfs duizenden euro's kosten.
Duitse kentekenpapieren
De allerbelangrijkste papieren die je bij je Duitse auto dient te krijgen is het Duitse kentekenbewijs. Dit kentekenbewijs bestaat uit twee papieren delen, deze zijn groen van kleur.
In Nederland noemen we dit samen vaak de Fahrzeugbrief. Dit is echter niet helemaal juist. De officiële benaming voor beide delen samen is namelijk Zulassungsbescheinigung.
Zulassungsbescheinigung teil 1 (fahrzeugschein)
Deel 1 van de Duitse autopapieren Is het fahrzeugschein. Hierop zijn de meeste voertuiggegevens te vinden. Denk hierbij aan het chassisnummer, merk, type, motorvermogen, gewicht, en co2 uitstoot.
Er zijn een paar belangrijke punten die je aan de hand van deel 1 kunt controleren, daar lees je verderop meer over.
Zulassungsbescheinigung teil 2 (fahrzeugbrief)
Hoewel we in Nederland de Duitse autopapieren samen vaan fahrzeugbrief noemen heet alleen deel 2 echt zo.
Deel 2, oftewel de fahrzeugbrief, heeft het formaat van een a4'tje. Op de fahrzeugbrief vinden we onder andere de gegevens van de tenaamstelling.
Ook vinden we op deel 2 een deel van de voertuiggegesens. Echter wel wat beknopter als op deel 1.
Certificaat Van Overeenstemming
Het Certificaat van Overeenstemming, in het kort CVO is een officieel document en wordt afgegeven door de
fabrikant.
Het CVO kun je zien als geboortebewijs van de auto. Zo bevat het onder ander alle relevante voertuiggegevens en alle gegevens van de Europese goedkeuring. Met dit document kun je dus aantonen dat de auto aan alle gestelde Europese eisen voldoet.
Bij het importeren neemt het RDW een belangrijke zaken die op de kentekenpapieren kunnen ontbreken over van het CVO. Dit zijn bijvoorbeeld het gewicht, de wielbasis, trekgewichten, co2 uitstoot enzovoort.
In Duitsland noemen ze het CVO ook wel:
- EWG- Übereinstimmingsbescheinigung
- COC (Certificate of conformity)
Heeft de verkoper geen CVO bij de auto die je op het oog hebt? Geen paniek! Een CVO is namelijk niet altijd nodig. Op basis van chassisnummer of nog liever een kopie van Deel 1 kunnen we dit voor je nakijken. Is het wel nodig dan is een CVO vrijwel altijd op te vragen via de Nederlandse importeur.
Wat kun je controleren op de Duitse autopapieren.
De tenaamstelling
Het eerste wat je kunt controleren is de tenaamstelling van de auto. Oftewel, is de verkoper wel de eigenaar. Dit kun je vinden op deel 2 (het grote deel). Hier staan links bovenaan de gegevens van de huidige eigenaar.
Chassisnummer
Als tweede kun je het chassisnummer controleren. Het chassisnummer staat op zowel deel 1 en deel 2, als op het CVO. Controleer altijd of dit gelijk is aan het chassisnummer van de auto.
Gecombineerde Co2 uitstoot
Voor auto's van 2007 en nieuwer is de de gecombineerde co2 uitstoot van invloed op de BPM berekening. Dit is dus belangrijk om te controleren.
Hebben wij al een gratis BPM indicatie voor je gemaakt dan weet je inmiddels waarschijnlijk wat de Co2 uitstoot zou moeten zijn. Wijkt de waarde op het Duitse kenteken ervan af dan heeft dat invloed op het BPM bedrag.
De gecombineerde Co2 uitstoot kun je vinden onder kopje V7 op deel 1
Handig om ook te hebben
Naast bovenstaande papieren zijn er nog een aantal documenten die handig zijn om bij de auto te hebben. Ze zijn niet verplicht maar wel fijn om bij de auto te hebben.
Duitse APK papieren
In de onderhandeling met de verkopers lukt het ons vrijwel altijd een nieuwe Duitse APK keuring te bedingen. Zo
heb je meteen een stukje zekerheid over de technische staat van de auto. De Duitse APK is namelijk een stuk strenger dan de Nederlandse. Deze Duitse keuring heeft een geldigheid van twee jaar.
Het mooie is dat je bij het invoeren van een auto deze keuring over kan laten nemen. Voorwaarde is wel dat je de originele Duitse keuringspapieren kunt overleggen. Een kopie is niet voldoende.
In Duitsland weten ze waar je het over hebt wanneer je vraagt om een TÜV of HU/AU keuring. Deze keuringen worden uitgevoerd bij keuringsstations van (hoe kan het ook anders) de TÜV, DEKRA, KÜS, of GTU.
Koopovereenkomst
Koop je de auto bij een autobedrijf dan is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je vooraf een koopovereenkomst ondertekent. Onder teken niets zonder de overeenkomst goed door te nemen en ontbrekende zaken eventueel aan te laten vullen.
Een deugdelijke koopovereenkomst bevat de volgende punten
- Gegevens verkopende partij
- Gegevens koper
- Autogegevens incl chassisnummer
- Is de auto schadevrij
- Welke vorm van garantie is er
- Kilometerstand
- Eventuele gebreken
- Overeengekomen prijs
Koop je een auto van een particulier dan raden wij je ook aan een koopovereenkomst op te stellen. Dit kan naast de Duitse autopapieren die je van de verkoper krijgt meteen dienen als eigendomsbewijs. Heb je een koopovereenkomst nodig voor aankoop van een particulier? Stuur ons even een email en we sturen je er een toe.
Factuur
Deze wil je natuurlijk altijd bij de auto hebben, al was het maar voor je eigen administratie of latere verkoop.
Veelgestelde vragen over de Duitse autopapieren.
Hoe schrijf ik de auto over in Duitsland?
In Duitsland is het mogelijk de autopapieren op je naam te krijgen. Dit kun je laten doen bij het dichtstbijzijnde Strassenverkehrsatm.
Moet ik de de Duitse papieren op mijn naam krijgen?
Je kunt de papieren dus wel op naam laten zetten maar verplicht is het niet. Bij het RDW zal niemand er om vragen en ook tijdens het naar Nederland rijden is het niet nodig.
Wel verstandig is het om even een koopovereenkomst in te vullen met de verkoper
Moet de verkoper zijn auto eerst afmelden?
Voor zijn eigen gemak kan de verkoper zijn auto inderdaad het best afmelden voordat jij hem meeneemt naar Nederland. Jij hebt er geen last van als hij dit niet doet.
Koop je de auto dus in het weekend en is het strassenverkehrsatm al gesloten? Geen probleem. Je kunt hem ook achteraf een kopie van het Nederlands kenteken en de door het RDW afgestempelde Duitse papieren toesturen.
Er staat geen Co2 uitstoot aangegeven op deel 1, wat nu?
Geen co2 uitstoot op de Duitse autopapieren, vervelend..
Is de auto van voor 2007? dan is dit geen probleem. De co2 uitstoot is dan namelijk niet direct van invloed op de BPM.
Is de auto van 2007 of nieuwer dan kan dit we eens vervelend aflopen. Het eerste wat je dan moet doen is vragen of er een CVO bij de auto is. Staat de gecombineerde Co2 uitstoot wel op het CVO dan is er niets aan de hand.
Is er geen CVO bij de auto dan is het verstandig deze eerst op te vragen bij de importeur.
Voer je de auto in zonder dat de Co2 uitstoot bekend is dan gaat het RDW hem berekenen aan de hand van een formule. Hierbij gaan ze uit van het voertuiggewicht, de brandstofsoort, motorvermogen en de transmissie. Geloof mij, dit is NOOIT in je voordeel.
De volgende pagina's vind je wellicht ook interessant
- Auto importeren uit Duitsland
- Duitse autosites
- Duitse autotermen
Source: https://easyimport.nl/auto-importeren/welke-duitse-autopapieren-nodig/
0 Response to "Easy Nodig"
Post a Comment